Choose your region and language

Go

Press Release Zurich, Switzerland 24-01-2024

2 min read

Hitachi Energyn uusi prosessin liitäntäratkaisu SAM600 nopeuttaa siirtymää digitaalisiin sähköasemiin

Digitaaliset sähköasemat parantavat sähköverkkojen turvallisuutta, luotettavuutta ja tuottavuutta sekä pienentävät sähköasemien kokonaiskustannuksia

Uusi prosessin liitäntäratkaisu SAM600 3.0 vahvistaa Hitachi Energyn digitaalisen sähköasematekniikan tarjoamaa ja mahdollistaa nopeamman siirtymän digitaalisten sähköasemien käyttöön.

Uusi modulaarinen SAM600-ratkaisu sisältää kolme yksikköä yhdessä laitteessa. Se voidaan määrittää liitäntälaitteeksi, kojeiston ohjausyksiköksi tai niiden yhdistelmäksi. Näin se tukee erilaisia asennusratkaisuja. Koska käyttökohteeseen on suunniteltava, liitettävä, testattava ja otettava käyttöön vain yksi laite, asiakkaat voivat käyttää sitä joustavammin ja huolto on helpompaa. Lisäksi se pienentää toiminnan hiilijalanjälkeä.

Liitäntälaitteena SAM600 nopeuttaa perinteisten sähköasemien päivittämistä digitaalisiksi. Ratkaisu helpottaa päivittämistä muuntamalla analogiset signaalit sekä siirtämällä virta- ja jännitetietoja digitaalisesti sähköaseman läpi ohjauskeskukseen. Digitaalisten sähköasemien ansiosta verkkoyhtiöiden ja järjestelmäoperaattoreiden toiminnan turvallisuus paranee, pääomakustannukset laskevat ja yleinen toiminnan vastuullisuus, käyttövarmuus ja tuottavuus paranevat. Kojeiston ohjausyksikkönä laite on suoraan yhteydessä katkaisijoihin, erottimiin ja maadoituskytkimiin kentällä. Näin ohjausrakennukseen tarvitaan huomattavasti vähemmän kaapelointia, koska digitaalinen IEC 61850 ‑liityntä ohjaa ja valvoo laitteita.

”Sähkön tuotanto, siirto ja jakelu kehittyvät yhä monimutkaisemmaksi ja dynaamisemmaksi. Haasteet voidaan ratkaista nykyaikaisilla digitaalisilla sähköasemilla. Uusi SAM600 pidentää resurssien käyttöikää. Se on olennaisen tärkeää asiakkaille, joiden on suojattava sijoituksiaan ja tehostettava järjestelmien suorituskykyä”, sanoo Claus Vetter, Hitachi Energyn Automation and Communication Products, Systems and Service -alueen johtaja.

Hitachi Energy edistää maailman energiajärjestelmän kehittymistä ympäristömyönteisemmäksi, joustavammaksi ja luotettavammaksi. ”Tuotteen kompaktin ja edistyksellisen rakenteen ansiosta asiakkaat saavat ratkaisun, joka toimii luotettavasti myös ankarissa olosuhteissa. Tuotteen modulaarisuus helpottaa huoltamista ja korjaamista paikan päällä, mikä minimoi käyttökatkokset ja niistä aiheutuvat kulut”, Vetter kertoo.

SAM600 3.0:n uudet ominaisuudet:

• vikasietoiset huippuluokan tietoliikennearkkitehtuurit ja alan uusimmat standardit, kuten IEC 61850 Ed 2.1 ja IEC 61869
  • kaksi kompaktia laitevaihtoehtoa, jotka voidaan asentaa sisä- ja ulkopaneeleihin
  • modulaarinen laitteistoarkkitehtuuri, joka on mukautettavissa käyttökohteen tarpeisiin
  • suora katkaisijan kytkeminen irti laukaisukelan valvonnalla ja erittäin tarkka analoginen syöttöjärjestelmä
  • tukee IEC 61869 sekä mittausarvojen julkaisuprofiileja
  • integroitu häiriöiden rekisteröinti 4,8 kHz:n rekisteröintitaajuudella
  • vahva tietoturva ja suojaus, kuten suojattu käynnistys, käyttäjien hallinta ja rooleihin perustuva käyttöoikeuksien hallinta
  • selainpohjainen käyttöliittymä (WebUI) ja laitediagnostiikka
  • yhdenmukainen konfiguraatio, käyttö ja huolto ja nopea käyttöönotto PCM600-työkalulla

Digitaalisten sähköasemien tekniikka jatkaa kehittymistään. SAM600:lla on tärkeä rooli digitaalisten sähköasemien ja edistyneiden automaatio- ja tiedonsiirtoratkaisujen käyttöönoton vauhdittamisessa. Se auttaa verkkoyhtiöitä vastaamaan tulevaisuuden sähköverkkojen haasteisiin. Sen pohjalta voidaan myös edistää verkkoyhtiöiden digitalisaatiota ja integroida energiajärjestelmään entistä suurempi määrä uusiutuvan energian lähteitä. Näin energiajärjestelmästä tulee entistä ympäristömyönteisempi, joustavampi ja luotettavampi.

About Hitachi Energy

Hitachi Energy is a global technology leader that is advancing a sustainable energy future for all. We serve customers in the utility, industry and infrastructure sectors with innovative solutions and services across the value chain. Together with customers and partners, we pioneer technologies and enable the digital transformation required to accelerate the energy transition towards a carbon-neutral future. We are advancing the world's energy system to become more sustainable, flexible and secure whilst balancing social, environmental and economic value. Hitachi Energy has a proven track record and unparalleled installed base in more than 140 countries. We integrate more than 150 GW of HVDC links into the power system, helping our customers enable more wind and solar. Headquartered in Switzerland, we employ more than 40,000 people in 90 countries and generate business volumes of over $10 billion USD.

About Hitachi, Ltd.

Hitachi drives Social Innovation Business, creating a sustainable society through the use of data and technology. We solve customers' and society's challenges with Lumada solutions leveraging IT, OT (Operational Technology) and products. Hitachi operates under the 3 business sectors of “Digital Systems & Services” – supporting our customers’ digital transformation; “Green Energy & Mobility” – contributing to a decarbonized society through energy and railway systems, and “Connective Industries” – connecting products through digital technology to provide solutions in various industries. Driven by Digital, Green, and Innovation, we aim for growth through co-creation with our customers. The company’s revenues as 3 sectors for fiscal year 2023 (ended March 31, 2024) totaled 8,564.3 billion yen, with 573 consolidated subsidiaries and approximately 270,000 employees worldwide. For more information on Hitachi, please visit the company's website at https://www.hitachi.com.

Hitachi Energy