Valitse alue ja kieli

Valikko

Press Release Zurich, Switzerland 21-04-2021

2 min read

Hitachi ABB Power Grids ja GE allekirjoittivat merkittävän sopimuksen sähkönsiirron ympäristövaikutusten vähentämiseksi

Campaign portal background (stage)
  • Kaksi globaalia johtavaa sähköteknologiayhtiötä ovat alan ensimmäisinä solmineet ristilisensointisopimuksen, joka mahdollistaa korkeajännitelaitteistojen valikoiman laajentamisen käyttämällä rikkiheksafluoridin (SF6) korvaavaa edistyksellistä kaasua.
  • Korkeajännitelaitteissa yleisesti käytetty SF6-eristekaasu on voimakas kasvihuonekaasu.
  • Historiallinen sopimus antaa sähköyhtiöille mahdollisuuden nopeuttaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.

Hitachi ABB Power Grids Ltd. ja GE Renewable Energy’s Grid Solutions business (NYSE: GE) ilmoittivat tänään solmineensa ristilisensointisopimuksen liittyen korkeajännitelaitteissa käytetyn rikkiheksafluoridin (SF6) korvaavan vaihtoehtoisen kaasun käyttöön. Tällä fluorinitriilipohjaisella kaasuseoksella on merkittävästi pienempi ympäristövaikutus SF6-kaasuun verrattuna.

Osana sopimusta yhtiöt jakavat keskenään SF6-vapaisiin ratkaisuihinsa liittyvät immateriaalioikeudet. Tämä nopeuttaa fluorinitriilipohjaisen ekotehokkaan eristeen ja kytkentäkaasun käyttöä suurjännitelaitteissa vaihtoehtona SF6-kaasulle. Tuoreessa EU:n komission raportissa todettiin, että fluorinitriilipohjaiset kaasuseokset voivat olla ainoa eriste- ja kytkentäkaasuvaihtoehto SF6-kaasulle, kun tilankäyttö on rajallista.

Historiallinen sopimus avaa tietä SF6-kaasuvapaalle standardiratkaisulle suurjännitelaitteissa tulevina vuosina. Se mahdollistaa sähkölaitoksille ja teollisuudelle kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen nopeuttamisen ja samalla helpottaa verkon suunnittelua, käyttöä ja ylläpitoa standardoitujen palvelujen ja samojen oheislaitteiden käytön ansiosta.

Lähes puolen vuosisadan ajan SF6-kaasu on ollut normi sähkönsiirrossa ja jakelussa sen ainutlaatuisten ominaisuuksien vuoksi. Se on kuitenkin kasvihuonekaasu, joka vuotaessaan ilmakehään vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen. Tästä syystä Hitachi ABB Power Grids ja GE ovat investoineet parempien vaihtoehtojen kehittämiseen SF6-kaasulle.

"Osana sitoutumistamme hiilineutraaliin tulevaisuuteen ja energiasiirtymän nopeuttamiseen olemme päättäneet työskennellä kohti standardiratkaisua vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin tämän sopimuksen avulla", kertoo Markus Heimbach, Hitachi ABB Power Gridsin High Voltage Products -liiketoiminnan johtaja. "Olemme teknologiajohtajana olleet aina kaasueristettyjen kytkinlaitteiden (GIS) etujoukoissa. Ne ovat toimineet kaupungistumisen avaintekijänä ja asensimme myös ensimmäisen SF6-vapaan GIS:n, joka vähentää merkittävästi hiilijalanjälkeä.”

”Sähkölaitokset ovat enenevässä määrin tietoisia ympäristöjalanjäljestään ja vaikutuksista paikallisyhteisöihin ja ympäröivään maailmaan. Sopimus vahvistaa entisestään sitoutumistamme tukea asiakkaitamme kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä", sanoo Heiner Markhoff, GE:n Grid Solutionsin johtaja. "GE oli edelläkävijä fluorinitriilipohjaiselle kaasulle, jonka nimesimme g³:ksi, ja jonka jälkeen kehitimme laajan SF6-vapaiden tuotteiden valikoiman. SF6—vapaita -tuotteitamme on ollut kaupallisesti saatavana vuodesta 2015 lähtien, ja niiden kompaktius ja suorituskyky vastaavat perinteisiä SF6-laitteita ”, hän lisää.

Molemmat yhtiöt pitävät kaasuratkaisujensa tuotekehitys-, valmistus-, myynti-, markkinointi- ja palvelutoiminnot täysin itsenäisinä. Yhtiöt myös myöntävät ja määrittelevät itsenäisesti immateriaalioikeuksiensa käytön ehdot jatkossakin. Näin säilytetään toimituspohjan monimuotoisuus ja reilu kilpailu.

About Hitachi ABB Power Grids Ltd.

Hitachi ABB Power Grids is a global technology leader with a combined heritage of almost 250 years, employing around 36,000 people in 90 countries. Headquartered in Switzerland, the business serves utility, industry and infrastructure customers across the value chain, and emerging areas like sustainable mobility, smart cities, energy storage and data centers. With a proven track record, global footprint and unparalleled installed base, Hitachi ABB Power Grids balances social, environmental and economic values. It is committed to powering good for a sustainable energy future, with pioneering and digital technologies, as the partner of choice for enabling a stronger, smarter and greener grid. https://www.hitachiabb-powergrids.com

Rebecca Bleasdale

Head of External Communications, Content & Media Relations